Ciąża to najpiękniejszy czas w życiu kobiety. Niestety, poranne mdłości skutecznie potrafią odebrać radość z tej niezwykłej podróży. Szczególnie wtedy, kiedy poranne są tylko z nazwy…Czy istnieje sprawdzony sposób na ciążowe mdłości? Jak radzić sobie z mdłościami w ciąży? Czy to mija?! 

Garść faktów o ciążowych mdłościach: 

  • Dosięgają 2 na 3 ciężarne kobiety
  • Rozpoczynają się około 6 tygodnia ciąży i trwają zazwyczaj do 12-13 tygodnia
  • Nudnościom mogą towarzyszyć również wymioty
  • Mdłości i wymioty nie są niepokojącym objawem ciąży i nie zagrażają dziecku – choć są uciążliwe
  • W przypadku intensywnych wymiotów prowadzących do odwodnienia, konieczna jest interwencja lekarza lub wizyta w szpitalu, w celu podania kroplówki
  • Dasz sobie z nimi radę! 

Skąd biorą się ciążowe mdłości? 

Poranne mdłości to naturalna reakcja ogranizmu na zmieniający się poziom hormonów, szczególnie progesteronu, który odpowiada za podtrzymanie ciąży. Są również jedną z pierwszych oznak ciąży – występują już około 6 tygodnia. Zazwyczaj trwają do końca I trymestru, czyli około 12 tygodnia i mogą towarzyszyć im wymioty. Zdarza się jednak, że nieprzyjemne dolegliwości zostają z ciężarną na dłużej. Ciążowe mdłości dosięgają około 80% ciężarnych, jednak z pozytywnych aspektów – mijają. Prędzej, czy później…, ale mijają. Warto też pamiętać, że każdy trymestr ciąży rządzi się swoimi prawami. O tym, jak powinna wyglądać Twoja dieta w I trymestrze ciąży pisałam już tutaj.

Najważniejsze jest nawodnienie

Mdłości i wymioty nie zagrażają Twojemu dziecku, nawet jeśli towarzyszą im intensywne skurcze żołądka. W żaden sposób nie działają również na odżywienie Twojego malucha – natura wymyśliła to naprawdę sprytnie i płód bez względu na Twoje samopoczucie, dostanie z Twojego organizmu wszystko czego potrzebuje. Pamiętaj jednak, że wymioty mogą prowadzić do odwodnienia, dlatego tak ważne jest, byś pamiętała o odpowiednim nawodnieniu. Więcej o tym, dlaczego jest tak ważne, nie tylko w ciąży, możesz przeczytać tutaj. Nawet wtedy, kiedy wydaje Ci się to niemożliwe, staraj się regularnie wypijać szklankę wody (możesz dodać do niej plasterek cytryny lub listki mięty). Wypróbuj też naparu z imbiru, który skutecznie pomaga łagodzić mdłości (nie tylko w ciąży!):

  • Napar imbirowy: zalej kilka plastrów świeżego imbiru gorącą, ale nie wrzącą wodą i zostaw pod przykryciem na kilka minut. Możesz dodać do niego łyżkę miodu. Pij małymi łykami.

Najlepsze sposoby na ciążowe mdłości

  1. Przekąski są od teraz Twoim najlepszym przyjacielem – krakersy, sucharki, herbatniki, suszone owoce czy orzechy – chrup je, kiedy tylko poczujesz, że zbliżają się mdłości. 
  2. Poczuj się jak Śpiąca Królewna i śpij wtedy, kiedy tylko przyjdzie Ci na to ochota – zmęczenie w pierwszych tygodniach ciąży jest zupełnie normalne, a brak odpoczynku może powodować mdłości. 
  3. Wstawaj powoli – to chyba najważniejsze, czego musisz się nauczyć. Nie zrywaj się z łóżka, kiedy tylko zadzwoni budzik! Daj sobie kilka minut, żeby organizm doszedł do siebie – możesz napić się ciepłej herbaty lub zjeść kilka krakersów, żeby uspokoić żołądek.
  4. Jedz mało, ale często. Chociaż nie masz apetytu, a na widok bułki z masłem masz ochotę płakać, głód przyczynia się do nasilenia mdłości i wymiotów, dlatego staraj się jeść niewielkie regularne posiłki.
  5. Zaufaj sobie – jeśli czujesz, że masz na coś ochotę, nawet jeśli to niezdrowe, zjedz to! Twój organizm najlepiej wie, czego potrzebujesz, dlatego Twoje zachcianki nie powinny wywoływać żadnych żołądkowych rewolucji. 
  6. Witamina B6 to sprzymierzeniec ciężarnych i pogromca ciążowych mdłości. Znajdziesz ją w bananach, brokułach, chudym mięsie i produktach zbożowych. 
  7. Wrzuć na luz! Wciąż możesz wyglądać seksownie, stylowo i tak jak lubisz najbardziej – jednak postaraj unikać się ubrań, które uciskają żołądek i przeponę, to może znacząco pomóc z mdłościami. 
  8. Unikaj intensywnych zapachów, po prostu. 
  9. Świeże powietrze na ratunek! Staraj się jak najwięcej przebywać na zewnątrz, wietrz dokładnie mieszkanie i spróbuj spać przy uchylonym oknie – świeże powietrze pomoże Ci poczuć się lepiej. 
  10. Postaw na relaks! Wypróbuj masaży relaksacyjnych, aromaterapii, akupunktury, muzykoterapii lub po prostu zrób to, co lubisz najbardziej. Relaks nie pomoże na mdłości, ale pozwoli Ci poczuć się trochę lepiej i łatwiej będzie Ci przetrwać ten ciężki czas. 

Nie ma jednego, cudownego sposobu na ciążowe mdłości – a szkoda! Na każdą ciężarną działa coś zupełnie innego, na niektóre nie działa niemal nic. Najważniejsze to byś pamiętała, że chociaż teraz może być Ci bardzo ciężko, to minie i wszystko wróci do normy. Znów odzyskasz siły i będziesz cieszyć się życiem. Podwójnie. 

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.