Woda to życie. To ona odpowiada za prawidłowe działanie niemal wszystkich procesów w ciele człowieka. Nasz organizm składa się z niej w około 70%. Odpowiednie nawodnienie to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia. Dlaczego jednak nawadnianie jest takie ważne? Czy istnieje niezawodny sposób na utrzymanie optymalnego nawodnienia? Ile wody musisz wypijać każdego dnia, żeby czuć się dobrze?

Dlaczego nawodnienie jest ważne?

Woda odpowiada za większość procesów zachodzących w naszym organizmie. Bierze udział w transporcie składników odżywczych, witamin i hormonów, pomaga eliminować toksyny, odpowiada też za prawidłowy metabolizm i proces trawienia. To właśnie woda jest odpowiedzialna za działanie „ważnej piątki” – mózgu, serca, płuc, wątroby i nerek. Nawodnienie organizmu to również prawidłowa regulacja temperatury ciała, a to szczególnie ważne teraz, kiedy powoli znowu wkraczamy w fazy nieznośnych upałów, które mocno odbijają się na działaniu Twojego organizmu.

Jakie są efekty odpowiedniego nawodnienia?

  • Poprawa procesu trawienia
  • Redukcja cholesterolu
  • Pobudzenie metabolizmu
  • Oczyszczenie organizmu z toksyn
  • Redukcja cellulitu
  • Dotlenienie organizmu
  • Poprawa wydolności
  • Lepsze samopoczucie
  • Mniejsze ryzyko zawału i chorób serca
  • Zmniejszenie apetytu
  • Wzrost energii

Ile wody potrzebuje organizm?

Zaleca się, aby każdego dnia spożywać ok. 2 – 2,5l wody, czyli minimum 8 szklanek. Całkowite zapotrzebowanie na płyny jest jednak zależne od wielu czynników:

  • Wieku
  • Płci
  • Aktywności fizycznej
  • Zdrowia (gorączka, wymioty, biegunki)
  • Temperatury

To, ile litrów wody potrzebujesz dla prawidłowego nawodnienia Twojego organizmu, możesz obliczyć np. dzięki dostępnym w sieci kalkulatorom np. tutaj.

Jak się nawadniać?

Pytanie wydaje się kuriozalne, a jednak! Nie bez powodu powstają kolejne rytuały czy sposoby nawodnienia organizmu – nie wystarczy po prostu wypijać 8 szklanek wody, kiedy tylko przyjdzie Ci na to ochota…chociaż lepsze to niż nic!

Przyjmuje się, że najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na prawidłowe nawodnienie organizmu, jest po prostu regularne picie wody małymi łykami, w równych odstępach czasowych. Pierwszą szklankę powinieneś wypijać od razu po przebudzeniu. Pamiętaj jednak, żeby nie pić zbyt wiele na raz – nie tylko obciążysz nerki, ale najprawdopodobniej niemal od razu wydalisz tę wodę z organizmu.

Jeśli masz problem z systematycznością lub nie wiesz od czego zacząć, możesz spróbować japońskiej diety wodnej tutaj lub używać jednej z wielu dostępnych aplikacji, które przypominają Ci o regularnym nawadnianiu.

Jakie są objawy odwodnienia?

Kiedy powinieneś sięgnąć po szklankę wody? Jeszcze zanim odczujesz pragnienie, które jest jednym z pierwszych sygnałów odwodnienia. Na jakie inne objawy odwodnienia powinieneś zwrócić uwagę?

  • Suchość w ustach
  • Szorstka i sucha skóra
  • Osłabienie
  • Problemy z koncentracją
  • Ból lub zawroty głowy
  • Drżenie mięśni
  • Przyspieszone tętno
  • Senność
  • Rzadkie oddawanie moczu
  • Wzdęty brzuch

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.