Zdrowie mieszka w jelitach. W tym prostym zdaniu zawiera się cała prawda o funkcjonowaniu organizmu. W jelitach zachodzą wszelkie najważniejsze procesy, które wpływają na system immunologiczny i nasze dobre samopoczucie. Brak równowagi flory bakteryjnej w jelitach może prowadzić do wielu chorób. Jak więc zadbać o zdrowe jelita? Postaw na dietę bogatą w naturalne probiotyki!

Zdrowe jelita: dlaczego są tak ważne?

Jelita nazywane są zdrowotnym centrum organizmu. To w nich znajdują się bakterie odpowiedzialne za szereg najważniejszych procesów w naszym ciele.  Od przyswajania składników odżywczych, aż po prawidłową pracę układu immunologicznego, to wszystko dzieje się właśnie tam! Coraz częściej mówi się o osi jelita- mózg. Praca jelit ma bezpośredni wpływ na to jak myślimy i co czujemy oraz jakie podejmujemy decyzje. Nieprawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego negatywnie wpływa również na nasze zdrowie psychiczne. Zaburzenia flory bakteryjnej jelit to pierwszy sygnał ostrzegawczy, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. Mogą prowadzić do alergii i otyłości, czy depresji. Według najnowszych badań mogą mieć również związek z autyzmem i nowotworami.

Sposób na zdrowe jelita

Praca flory bakteryjnej jelit zależy od naszego stylu życia i środowiska. W dzisiejszych czasach osiągnięcie stanu w którym w jelitach znajduje się odpowiednia ilość dobrych bakterii jest wyjątkowo trudne. Wpływa na to wysoki poziom zanieczyszczeń i toksyn, które wdychamy każdego dnia, ale też to, jak żyjemy. Stres, pośpiech i nieodpowiednia dieta sprawiają, że częściej chorujemy i jesteśmy bardziej podatni na infekcje. O tym jak zwolnić i zmienić dotychczasowy tryb życia przeczytasz w mojej serii artykułów o mindfulness. Zdrowe jelita są kluczem do zdrowia, a kluczem do zdrowych jelit są probiotyki. Najlepiej naturalne.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to według najprostszej definicji mikroorganizmy: żywe kultury bakterii, które wpływają na prawidłową pracę jelit poprzez kolonizację przewodu pokarmowego. Poprzez zakwaszenie flory jelitowej poprawiają szczelność jelit. W efekcie zapobiegają namnażaniu się szkodliwych bakterii. Probiotyki zalecane są nie tylko przy antybiotykoterapii, ale również w codziennej diecie. Zamiast jednak sięgać po drogie specyfiki z apteki, zdrowiej jest wybrać naturalne rozwiązania.

Działanie probiotyków

Naturalne probiotyki to kopalnia dobra dla naszego przewodu pokarmowego. Ze względu na szeroki zakres działania oraz pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu zaleca się stosowanie ich codziennie. Jak działają probiotyki?

  • Ułatwiają proces trawienia
  • W przypadku kuracji antybiotykowej chronią mikroflorę jelitową
  • Obniżają poziom złego cholesterolu
  • Zmniejszają podatność na alergie- głównie u dzieci
  • Wspomagają wchłanianie witamin i składników odżywczych, blokują wchłanianie toksyn
  • Opóźniają procesy starzenia
  • Wpływają pozytywnie na działanie układu immunologicznego

Naturalne probiotyki

Według najnowszych zaleceń powinniśmy na stałe wprowadzić probiotyki do naszej diety. Te naturalne są nie tylko zdrowe, ale również tanie i łatwo dostępne. Wypróbuj prosty przepis na domową kiszoną kapustę. Warto postawić na nie szczególnie teraz, kiedy jesienna aura sprzyja chorobom i infekcjom. Na liście probiotyków naturalnych znajdują się:

  • Kiszona kapusta
  • Ogórki kiszone
  • Zakwas z buraka
  • Fermentowane przetwory mleczne: kefir, kwaśne mleko, maślanka, jogurty naturalne
  • Zakwas chlebowy: badania udowodniły, że zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory!

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.