Czasami życie wydaje się biec zbyt szybko. Natłok obowiązków, problemy i terminy, niekończące się listy „to do”, na już i na teraz. Nieustannie analizujesz, planujesz i obliczasz swoją codzienność wpadając w pułapkę frustracji i stresu. Na kilka chwil zatrzymaj świat. Poczuj siebie, poczuj tę chwilę. Poznaj 5 zasad uważności i podaruj sobie życie w duchu mindfulness.

Zapraszam Cię też do moich poprzednich artykułów: Świadome oddychanie oraz medytacja- zapanuj nad myślami

Tradycja mindfulness wywodzi się z buddyzmu i polega na skupieniu się na świadomym oddechu oraz doświadczeniu świata przez bodźce. Według Jon’a Kobat- Zinn’a to „stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego kreowania uwagi na to czego doświadczamy w chwili obecnej”, dlatego tak ważne jest aby być „tu i teraz”. Mindfulness to również uważna obecność, która staje się sposobem na życie pełne wdzięczności i akceptacji. Trening uważności to praktyka, której trzeba się nauczyć. Poznaj 5 zasad życia w duchu mindfulness:

Zatrzymaj się

Dosłownie. Pozwól sobie na to, aby przez chwilę po prostu być. Usiądź, połóż się, stań w miejscu. Doświadczając bezruchu, zauważysz jak działa ruch. Świat nieustannie pędzi i ciągnie Cię za sobą, zatrzymując się zobaczysz więcej.

Oddychaj

Oddech jest podstawą w treningu uważności, to on pozwala Ci się wyciszyć, uspokoić, poczuć otaczający Cię świat- o tym jak świadomie oddychać przeczytasz tutaj . Bądź świadoma każdego oddechu i czuj go: kiedy spacerujesz, bierzesz prysznic, pracujesz. To przywróci Ci równowagę i pomoże znaleźć balans.

Skup się

W natłoku codziennych obowiązków nasz umysł to niekończąca się gonitwa myśli. Zamiast doświadczać tego, co robimy, wciąż uciekamy w przyszłość planując kolejne kroki. Przestań. Skup się na tym, co tu i teraz, na tym, co robisz i jak to przeżywasz. Jeśli spacerujesz, nie układaj w głowie listy zakupów. Poczuj jak chłodne powietrze przyjemnie gładzi Twoją skórę, wsłuchaj się w odgłosy miasta, dotknij konarów drzew, przyjrzyj się jak pięknie kwitną kwiaty. Doświadcz tej chwili.

Poznaj swoje myśli

Zwróć uwagę na to, o czym myślisz w ciągu dnia. Poświęć tym myślom kilka chwil, zastanów się dlaczego się pojawiają, co je wywołuje i jak na nie reagujesz. Zrozumienie swoich myśli i ich akceptacja pozwala poznać siebie i osiągnąć niezbędną równowagę.

Użyj zmysłów

To dzięki 5 zmysłom możemy w pełni doświadczać świata. Użyj ich wszystkich, aby zatrzymać się w danej chwili. Smakuj, dotykaj, obserwuj, czuj i słuchaj. Świat jest piękny.

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.