Żyjesz szybko. Chwytasz dzień za dniem, a jednak wciąż czekasz, choć sam nie wiesz na co. Wciąż brakuje ci czasu, doba jest zbyt krótka. Twoje życie to ciągła gonitwa myśli od których nie możesz się uwolnić. Oddychaj. Zatrzymaj się. Bądź tu i teraz. Niech medytacja przywróci Ci spokój.

Medytacja

Inaczej nazywana jest praktyką uważności i wydaje się być współczesną odpowiedzią na wszechobecny pośpiech i pogoń za lepszym oraz ciekawszym życiem. Medytacja to bycie tu i teraz, oznacza przeżywanie tej konkretnej chwili, tego momentu i zakotwiczenie się w teraźniejszości. Chociaż sposobów na medytację jest wiele, tak naprawdę znaczenie ma tylko duchowa obecność, dlatego nie ma jednej, słusznej praktyki. Chodzi przede wszystkim o połączenie z samym sobą, o spokój i pewność, które daje wyciszenie.

Filtr uważności

Panuje przekonanie, że medytacja oznacza stan „niemyślenia”, wynika to prawdopodobnie z nieprawdziwego obrazu kreowanego we współczesnej kulturze. Zabronić sobie myśleć, to jak rozkazać sercu, by przestało bić. Umysł to niekończąca się plątania myśli i skojarzeń, które odbijają się echem w naszej głowie powodując chaos. I żadna praktyka tego nie zmieni. Dlatego uważność to przede wszystkim trening przepuszczania myśli przez filtr. Medytacja to świadome osadzenie siebie samego w „tu i teraz”. To odrzucenie tego co było i co będzie, zmartwień, obowiązków i planów. Praktyka pozwala tym myślom spokojnie dryfować, podczas gdy ciało skupia się na świadomym oddechu i doświadcza świata poprzez wszystkie zmysły jeszcze wyraźniej.

Moc konfrontacji

Kiedy niekontrolowane myśli dryfują swobodnie, a mur, którym otaczamy się na co dzień powoli opada, umysł odczuwa mocniej, dlatego często przywołuje z pamięci to, co trudne i bolesne. Medytacja niejednokrotnie oznacza konfrontację z uczuciami, które do tej pory zbierały się zepchnięte w najdalsze zakątki świadomości. Każdą emocję należy przeżyć, ponieważ każda emocja jest dobra i ważna. Praktyka uważności pozwala im wypłynąć na powierzchnię, doświadczyć ich i uwolnić się z pod ich ciężaru.

Medytacja bez ograniczeń

Czy medytacja jest dla każdego? Tak! Medytacja to nie zawsze pozycja lotosu, mata, świece, kadzidła i nastrojowa muzyka. To chwila dla siebie, dla ciała i ducha. To chwila oddechu i wyciszenia, podczas gdy cały świat pędzi bez zastanowienia. Medytować można wszędzie: na macie, na łóżku, na fotelu, w autobusie i w pracy. Każdy sposób na medytację jest dobry, jeśli tylko przynosi pożądany efekt. Nie liczy się miejsce, godzina, ani okoliczności- najważniejsze jest, aby praktyka budziła radość, dawała energię i siłę aby stawić czoła kolejnym wyzwaniom codzienności.

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.