Indeks Glikemiczny to pojęcie, które znane jest już nie tylko dietetykom. Coraz częściej słyszy się o nim w kontekście diet niskowęglowodanowych, czy w przypadku diabetyków. Produkty zawierające cukier powodują wzrost poziomu glukozy.  A dokładniej jej wyrzut, co w przypadku osób chorujących na cukrzycę może być bardzo niebezpieczne. Oznaczenie IG (indeksu glikemicznego) produktu wskazuje na rodzaj i zawartość cukrów w danym produkcie. Okazuje się jednak, że niewielu z nas zdaje sobie sprawę z istnienia ładunku glikemicznego, który wyliczony jest o wiele bardziej precyzyjnie, bazując na wartości węglowodanów, które również podnoszą poziom glukozy we krwi. Czym więc różnią się od siebie indeks i ładunek glikemiczny i jakie ma to znaczenie dla naszego zdrowia?

Czym różni się indeks glikemiczny od ładunku glikemicznego?

Terminy, którymi się posługuję mogą wydawać się na początku skomplikowane, jednak tak naprawdę to bardzo prosta sprawa. Indeks glikemiczny to niejako ranking produktów ze względu na rodzaj oraz ilość zawartego w nich cukru. Im wyższa zawartość cukru, tym wyższy IG. To znacznie ułatwia wybór produktów osobom, które muszą zwracać uwagę na tą wartość – szczególnie diabetykom, dla których kontrolowanie poziomu cukru we krwi to konieczność. Jeśli musisz przejść na dietę i nie wiesz jak zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe, mój artykuł może Ci pomóc . Natomiast ładunek glikemiczny odzwierciedla jak dany posiłek wpłynie na stężenie krwi w naszym organizmie.

Dlaczego indeks glikemiczny nie wystarczy?

Indeks glikemiczny nie jest obliczony idealnie i należy traktować go z dystansem. Jest zależny od wielu czynników:

  • Stopnia przetworzenia produktu
  • Temperatury posiłku
  • Zawartości błonnika
  • Formy podania produktu
  • Zawartości tłuszczy w posiłku

Osobom chorującym na cukrzycę zaleca się spożywanie produktów o niskim (do 50) lub średnim (do 70) indeksie glikemicznym. Przy jego obliczeniu nie bierze się jednak pod uwagę wielu zmiennych. Na przykład wielkości porcji, przez co nie daje pełnej informacji o produkcie. Dlatego też ładunek glikemiczny jest wartością o wiele bardziej dokładną i bezpieczną. Wskazuje nie tylko na poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu, ale też o sile odpowiedzi insulinowej organizmu.  Tabelę indeksów i ładunków glikemicznych znajdziesz tutaj.

Jak samodzielnie obliczyć ładunek glikemiczny?

Nie potrzeba do tego żadnych skomplikowanych obliczeń. Wystarczy tylko ilość węglowodanów produktu, podaną w gramach, pomnożyć przez indeks glikemiczny produktu i następnie podzielić przez 100. Otrzymana wartość to właśnie ładunek glikemiczny.

  • Niski ŁG – poniżej 10
  • Średni ŁG – 11 do 19
  • Wysoki ŁG – powyżej 20

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.