Czy wiesz o tym, że według najnowszych badań, jedna czwarta Polaków w ogóle nie jada śniadań? Jesteś jednym z nich? Nawet w czasie pandemii żyjemy szybko. Wstajemy rano i na oślep zaparzamy kubek ulubionej kawy, biegniemy do biura, po drodze przegryzając drożdżówkę kupioną w osiedlowej piekarni. Tymczasem regularność posiłków wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie bardziej, niż chcielibyśmy to przyznać. To jeden z najważniejszych zdrowych nawyków żywieniowych nad którym powinniśmy nieustannie pracować. Dlaczego spożywanie regularnych posiłków ma tak duże znaczenie dla naszego organizmu?

Regularność to podstawa

Za prawidłowe funkcjonowanie organizmu odpowiada dziesiątki połączonych ze sobą procesów, które działają tylko wtedy, gdy dostarczamy im tego, co najlepsze. Regularne posiłki wpływają na nasz metabolizm – utrzymują jego wysokie tempo, co sprzyja utrzymaniu odpowiedniej wagi. Podczas długich przerw między posiłkami, organizm dostaje informację, że musi zwolnić i zacząć oszczędzać kalorie, zamiast je spalać. Paradoksalnie więc, omijając posiłki, sprawiamy, że przybywa nam dodatkowych kilogramów. Powinniśmy spożywać 5-6 posiłków w ciągu dnia, zachowując między nimi odstęp 3-4 godzin.

Zacznij od śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. I chociaż brzmi to jak frazes, który powtarzali nam dorośli, kiedy to oni odpowiadali za nasze posiłki, to po prostu prawda. Po długiej nocnej głodówce, organizm potrzebuje energii – śniadanie przyspiesza metabolizm i sprawia, że czujemy się lepiej. Zaplanuj swój poranek tak, żeby zawsze mieć chociaż 15 minut na spokojny posiłek. Zamiast białego pieczywa i pełnych cukru płatków, czy owocowych jogurtów, postaw na śniadanie pełne węglowodanów i białka – zamiast uczucia otępienia i zmęczenia, dostaniesz zastrzyk pozytywnej energii i zwiększoną koncentrację! Jeśli nie masz pomysłów na szybkie i zdrowe śniadania, znajdziesz je codziennie na naszej stronie.

Wypij kawę

Tak! Kawa nie tylko budzi nas do życia o poranku, ale świetnie działa też na nasz metabolizm – pobudza go do działania i pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Dwie filiżanki gorącej kawy to prawdziwa dawka zdrowia dla naszego ciała… i ducha! Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać. Kawa zdrowa jest tylko wtedy, kiedy pijemy ją w umiarkowanych ilościach. Zbyt duża dawka kofeiny działa zupełnie odwrotnie – czujemy się zdenerwowani, zmęczeni, dokuczają nam bóle głowy i brzucha. A przecież nie o to chodzi, prawda? O innych prozdrowotnych właściwościach czarnego napoju, który pokochał cały świat, przeczytasz w moim ostatnim artykule.

Nie podjadaj

Podjadanie między posiłkami to droga do zmęczenia, braku koncentracji i dodatkowych kilogramów. Dlatego właśnie regularność jest tak ważna – kiedy nasz organizm regularnie dostaje niezbędne składniki odżywcze, potrafi sam rozplanować zużycie energii, tak by było ono jak najbardziej efektywne i korzystne dla naszego samopoczucia. Przekąski sprawiają, że czujemy się pełni i zamiast sięgnąć po pełnowartościowy posiłek, zastępujemy go niezdrowymi słodyczami i przetworzonymi „gotowcami”  które kuszą kolorowymi opakowaniami prosto ze sklepowych półek. Podjadanie między posiłkami jest niezdrowe i niepotrzebne. Jeśli jednak czujesz głód – wybierz owoce i orzechy, które są bogate w kwasy omega3 niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Poradzisz sobie z głodem, jednocześnie dodając sobie energii. Więcej o podjadaniu i o tym, jak możesz sobie z nim poradzić, piszą tutaj

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.