Problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała mogą mieć wiele przyczyn, dlatego jeśli towarzyszą im inne objawy, należy zdecydować się na pogłębioną diagnozę aby móc jak najszybciej rozpocząć leczenie. Uciążliwe zmęczenie, wyraźny spadek energii, problemy z koncentracją i kłopoty ze snem mogą być skutkiem insulinooporności. Ponieważ nieleczona, prowadzi do powstawania innych poważnych chorób, w tym cukrzycy typu II, niewątpliwie dieta w insulinooporności jest kluczowa dla utrzymania dobrego stanu zdrowia.

Insulina i insulinooporność

Insulina nazywana hormonem życia jest wytwarzana przez trzustkę w odpowiedzi na zwiększone stężenie glukozy we krwi. Jej głównym zadaniem jest transport zapewniającej energię z pokarmu glukozy do komórek. W rezultacie komórki są odpowiednio odżywione i funkcjonują prawidłowo, a poziom cukru we krwi obniża się do bezpiecznych wartości. Kiedy jednak pomimo odpowiedniego poziomu cukru, poziom insuliny pozostaje zbyt wysoki, wskazuje to prawdopodobnie na insulinooporność.

Insulinooporność oznacza obniżoną wrażliwość organizmu na działanie insuliny. Brak odpowiedniej reakcji na prawidłowe ilości insuliny sprawia, że organizm produkuje ten hormon w zbyt dużych ilościach, jednocześnie prowadząc również do podwyższonego stężenia glukozy we krwi. Nieleczona prowadzi do wielu chorób układu sercowo- naczyniowego oraz niebezpiecznej cukrzycy typu II, dlatego dieta w insulinooporności jest bardzo ważna. Insulinooporność nie jest samodzielną jednostką chorobową. Należy do zespołu metabolicznego, co oznacza, że współwystępuje z innymi, ściśle powiązanymi zaburzeniami, takimi jak otyłość, nadciśnienie tętnicze, czy nadczynność tarczycy.

Insulinooporność może mieć podłoże genetyczne, jednak istnieją również czynnik ryzyka, które zwiększają prawdopodobieństwo jej wystąpienia:

  • Nadwaga
  • Niezdrowa dieta bogata w węglowodany i produkty wysoko przetworzone
  • Brak aktywności fizycznej
  • Alkohol
  • Palenie tytoniu
  • Ciąża

Insulinooporność dieta

Ze względu na możliwe konsekwencje, zmiana nieodpowiednich nawyków żywieniowych jest kluczowa w walce z insulinoopornością. Zdrowa, zbilansowana dieta w insuliooporności pozwala ograniczyć lub całkowicie zniwelować uciążliwe objawy i uchronić się przed innymi problemami zdrowotnymi, takimi jak cukrzyca typu II, czy nadwaga i otyłość.

Z powodu braku odpowiedniej reakcji organizmu na działanie insuliny należy unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym oraz takich, które powodują gwałtowny wyrzut glukozy we krwi. Dieta powinna opierać się na:

  • produktach zbożowych i pełnoziarnistych
  • owocach o głębokiej barwie, które zawierają niższy IG: malinach, porzeczkach, jeżynach, borówkach, jagodach
  • warzywach
  • rybach, jajkach i produktach mlecznych jako źródłach białka
  • pomagających regulować poziom insuliny we krwi kwasach omega3 znajdujących się w orzechach, pestkach, oleju lnianym i rzepakowym

Należy zrezygnować z wszelkich produktów przetworzonych, słodyczy, fast foodów oraz innych niezdrowych przekąsek bogatych w szkodliwe, odkładające się tłuszcze oraz sól i chemiczne polepszacze smaku, co skutkuje odbiciem się na masie ciała.

Dieta w insulinooporności bywa skomplikowana, dlatego warto postawić na catering dietetyczny stworzony przez profesjonalistów. Dobrana do indywidualnych potrzeb i preferencji dieta pudełkowa, nie tylko pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów, ale zadba również o prawidłowy poziom insuliny w organizmie. Catering stworzony z myślą o osobach z insulinoopornością to pyszne, niebanalne posiłki, gwarancja zdrowia i lepszego samopoczucia. Każda nasza dieta dostępna jest w niskim indeksie glikemicznym, wystarczy zaznaczyć to w uwagach przy składaniu zamówienia.

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.