I trymestr ciąży to czas, kiedy choć nie zmienia się prawie nic, zmienia się wszystko. Pod Twoim sercem zaczyna bić inne – to, które od teraz staje się najważniejsze. Zanim jednak zaczniesz planować dekoracje dziecięcego pokoju
i szukać miejsca w najlepszym żłobku w mieście, musisz zadbać o to, co jesz. Pierwsze tygodnie ciąży są trudne i wymagające dla mamy, ale kluczowe dla rozwoju maluszka. Jak powinna wyglądać Twoja dieta w I trymestrze ciąży?
Co powinnaś jeść, a czego unikać?

Zacznijmy od podstaw

Zdrowa dieta w ciąży

Dieta I trymestrze ciąży stosunkowo nie powinna różnić się od Twojej codziennej diety – musi być zdrowa, zbilansowana i…przyjemna, bo jedzenie to nie tylko paliwo dla organizmu, ale też przyjemność, której nie warto sobie odmawiać. Ciąża to czas, kiedy jesz dla dwojga, ale nie za dwoje – więcej pisałam o tym tutaj.
Oznacza to, że wielkość spożywanych porcji nie powinna nagle dwukrotnie wzrosnąć. Najważniejsze jest to co jesz, a nie ile. Dlatego rady cioć i babć, które każą Ci „zjeść jeszcze kawałeczek, bo przecież zagłodzisz to dziecko!”
możesz spokojnie odłożyć na bok.

Co jeść w I trymestrze ciąży

  • Kwas foliowy – zapobiega powstawaniu wad wrodzonych, wspiera prawidłowy podział komórek i dba o rozwijający się układ nerwowy dziecka. Lekarze zalecają spożywanie kwasu foliowego już na trzy miesiące przed próbą zajścia w ciążę, a następnie przynajmniej do końca II trymestru. Kwas foliowy znajdziesz w zielonych warzywach liściastych
    i np. pomarańczach, jednak wchłanianie jest wyjątkowo niskie, dlatego tak ważna jest jego suplementacja – 0,4 mg każdego dnia.
  • Żelazo – w ciąży jest szczególnie ważne, bo ciężarne narażone są na anemię. Postaw na produkty bogate w żelazo, takie jak czerwone mięso, podroby czy jaja. I pamiętaj, że wchłanialność żelaza wzrasta, jeśli połączysz je z witaminą C – przed obiadem wypij szklankę soku pomarańczowego lub dodaj do niego natkę pietruszki i czerwoną paprykę.
  • Pełnowartościowe białko, kwasy Omega-3, witaminy z grupy B,
    jod – zapotrzebowanie na jod wzrasta w ciąży dwukrotnie! 
  • Pij wodę! Pamiętaj, że w ciąży odpowiednie nawodnienie
    jest szczególnie ważne.

Czego unikać w I trymestrze ciąży

  • Zrezygnuj z żywności wysoko przetworzonej i gotowych dań instant
  • Odstaw alkohol i wszystkie inne używki
  • Ogranicz słodycze – to puste kalorie i cukier
  • Nie jedz surowych produktów, np. sushi, czy surowego jajka
  • Wyeliminuj niepasteryzowane przetwory mleczne i sery pleśniowe

Dieta w ciąży, a mdłości

Mądre podręczniki swoje, a ciało…swoje. Dla wielu kobiet pierwszy trymestr ciąży to nie tylko radość i ekscytacja, ale również nieprzyjemne dolegliwości – wzdęcia, zgaga i uciążliwe mdłości. Nie jest to sytuacja szczególnie sprzyjająca trzymaniu zdrowej diety w ciąży, prawda? Dlatego pamiętaj, że ciąża to nie czas
na restrykcyjne diety i sztywne trzymanie się reguł. Twoje ciało dokonuje właśnie niemożliwego, podaruj mu trochę miłości. Jeśli na mdłości pomaga Ci tylko gazowany napój – napij się go. Jeśli wymiotujesz po wszystkim oprócz czekoladowego ciasta – jedz ciasto. Zdrowa i szczęśliwa mama to zdrowe
i szczęśliwe dziecko. Dasz radę!

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.