Choroby tarczycy dosięgają coraz większą część społeczeństwa, głównie kobiet. Pacjenci z Hashimoto, czyli autoimmunologicznym zapaleniem tarczycy, to w gabinetach dietetycznych codzienność. Jednak Hashimoto to choroba, z którą można żyć! Jak powinna wyglądać dieta przy chorobie Hashimoto i dlaczego ma takie znaczenie? Jakie składniki są szczególnie ważne i skąd je brać? Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak prawidłowa dieta może pomóc Ci wygrać tę nierówną walkę o zdrowie!

Hashimoto

Według badań, szacuje się, że choroba Hashimoto występuje nawet dziesięciokrotnie częściej u kobiet, niż u mężczyzn. Prawdopodobnie wywołuje ją swoiste połączenie czynników genetycznych i warunków środowiskowy, lekarzom wciąż jednak nie udało się ustalić dokładnej przyczyny. Więcej o diagnostyce możesz przeczytać tutaj. Nieleczona sprawia, że stan zapalny, który powoduje niedoczynność, może całkowicie zniszczyć tarczycę, powodując szereg poważnych konsekwencji. Dlatego tak ważne jest, aby już na początku diagnozy wdrożyć leczenie farmakologiczne. To jednak nie wystarczy. Hashimoto to choroba autoimmunologiczna i nie można jej wyleczyć, jednak połączenie leków i odpowiedniej diety może doprowadzić do remisji, a Ty znowu będziesz cieszyć się życiem, jak dawniej! Jaki jest sekret diety w Hashimoto?

Dieta Hashimoto

Chociaż dieta przy Hashimoto może wydawać się na początku skomplikowana, po pewnym czasie, staje się po prostu wypracowanym nawykiem żywieniowym. Dieta wspomaga leczenie, wyciszając reakcje zapalne i łagodząc objawy choroby.  Powinna opierać się o podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Ważne jest regularne spożywanie zbilansowanych posiłków, co 3-4 godziny. Kaloryczność dostosowuje się do indywidualnego zapotrzebowania osoby chorej, ale pamiętaj, że zbyt niska kaloryczność dodatkowo zaburza pracę tarczycy, co powoduje…wzrost masy ciała. 

Zasady diety przy Hashimoto

Łatwo jest wypracować zdrowe nawyki żywieniowe, niezbędne przy leczeniu Hashimoto, bazując na kilku prostych zasadach:

  • dietę zacznij od razu po zdiagnozowaniu choroby, ale pamiętaj, by najpierw wykonać odpowiednie badania i skonsultować się z dietetykiem
  • pamiętaj o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania: stawiaj na produkty nieprzetworzone i sezonowe, unikaj cukru i konserwantów
  • regularnie wyrównuj niedobory – to przy Hashimoto podstawa!
  • słuchaj swojego organizmu, jeśli czujesz, że coś Ci nie służy, zmodyfikuj swoją dietę
  • nie rezygnuj z aktywności fizycznej, jest niezbędna aby czuć się dobrzE

Gdzie znaleźć składniki odżywcze, których potrzebujesz?

Chociaż dieta powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb, są składniki odżywcze, które przy Hashimoto służą każdemu:

  • magnez – wpływa na pracę mózgu i redukuje stres, znajdziesz go w orzechach włoskich, czekoladzie, czy awokado
  • cynk – źródło cynku to przetwory mleczne, jajka i mięso
  • żelazo – bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, znajduje się w czerwonym mięsie, żółtku jajka i orzechach
  • selen – szukaj go w jajka, rybach, kiełkach i zbożach
  • witaminy A, C, E – naturalne przeciwutleniacze, które znajdziesz w warzywach i owocach oraz olejach roślinnych
  • witamina D3 – niezbędna jest suplementacja przez cały rok
  • kwasy tłuszczone omega3 – mają działanie przeciwzapalne, ich głównym źródłem są tłuste ryby, oleje i nasiona chia

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.