Nie da się ukryć, że diety, które opierają się na poszczeniu przez określoną liczbę godzin, od pewnego czasu cieszą się coraz większą popularnością. Stosowane głównie w celu utraty dodatkowych kilogramów, pozwalają na „dietę bez diety” w czasie tzw. okna żywieniowego. Przerywany post oznacza, że nie trzeba liczyć kalorii i stosować się do restrykcyjnych zasad. Czy dieta okienkowa jest bezpieczna? Na czym polega i jakie przynosi efekty?

Co to jest dieta okienkowa?

Dieta okienkowa, nazywana również dietą ośmiogodzinną, to rodzaj diety, który polega na okresowej głodówce [z ang. intermittent fasting]. Założenie diety okienkowej jest proste – „okno żywieniowe”, w czasie którego, dozwolone jest spożywanie posiłków trwa 8 godzin, pozostałych 16 godzin to czas postu. Organizm wykorzystuje ten czas na dokładne trawienie i odpowiednią regenerację, bez obciążania go kolejnymi posiłkami. Dieta opracowana została przez P. Moore’a i D. Zinczenko, którzy stwierdzili, że przybieranie na wadze nie jest spowodowane tym, co jemy, ale kiedy jemy. Nieregularne spożywanie posiłków o nieokreślonych porach prowadzi według nich do problemów z utrzymaniem prawidłowej masy ciała – stąd „okno żywieniowe”, czyli czas, w którym jedząc to, na co mamy ochotę – chudniemy.

Zasady diety okienkowej

Schemat diety okienkowej jest prosty: 8 godzin dziennie na spożywanie posiłków poprzedza 16 godzinny post, w czasie którego organizm odpoczywa i pozbywa się nagromadzonych toksyn. Jakie są główne zasady diety okienkowej?

  • Przestrzegaj ściśle wyznaczonych godzin – nie skracaj ich, ani nie wydłużaj w celu skumulowania efektu, to niebezpieczne!
  • Dzień zaczynaj od ulubionego ciepłego napoju – kawy, herbaty, wody z cytryną
  • Śniadanie jedz późno – najlepiej około południa
  • W czasie 8 godzinnego „okna żywieniowego” jedz wszystko, na co masz ochotę
  • Ostatni posiłek zjedz ok. 3 godzin przed snem
  • Jedz wtedy, kiedy masz na to ochotę, ale nie przejadaj się – jeden, bardzo kaloryczny posiłek to nie jest dobry pomysł, lepiej rozłóż go na mniejsze porcje
  • Pamiętaj o płynach – picie wody podczas 16 godzinnego postu jest bardzo ważne!

Pamiętaj, że chociaż autorzy diety nie ustalili żadnego jadłospisu i mówi się, że możesz jeść wszystko, na co masz ochotę, musisz starać się stosować do podstawowych założeń zdrowej i zbilansowanej diety – dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości niezbędnych składników odżywczych, jest konieczne dla jego prawidłowego funkcjonowania. 

Efekty diety okienkowej

Przy ścisłym trzymaniu się zasad diety okienkowej, autorzy diety przewidują, że pierwsze efekty będą widoczne już po tygodniu stosowania przerywanego postu. W ciągu pierwszego tygodnia można zrzucić aż 5 kilogramów, natomiast w ciągu zaledwie miesiąca – nawet 10! Z opinii ludzi, którzy próbowali diety okienkowej wynika również, że nie trzeba stosować jej przez cały tydzień, wystarczą już 3 dni w tygodniu, by można było zacząć gubić nadprogramowe kilogramy.

Dieta okienkowa – wady i zalety

Zalety:

  • Dieta jest prosta – nie wymaga przygotowywania skomplikowanych potraw oraz stosowania specjalnych składników.
  • Okres postu pozwala na swobodną pracę żołądka – to poprawia przemianę materii, wzmacnia układ odpornościowy i poprawia samopoczucie.
  • „Okno żywieniowe” można dostosować do swoich potrzeb – może być to np. 9-17 lub 11-19, zależnie od tego jaki tryb życia prowadzisz.

Wady:

  • Zalecane późne śniadania stoją w sprzeczności z zaleceniami zdrowego odżywiania – śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Powinien być spożywany już godzinę po przebudzeniu w celu dostarczenia organizmowi energii na cały dzień.
  • 16 godzinny post może być trudny do wytrzymania i sprzyjać podjadaniu.
  • Powrót do dawnych nawyków żywieniowych po zakończeniu stosowania diety może skończyć się efektem jo-jo.

Diety okienkowej nie powinny stosować kobiety w ciąży, karmiące piersią, dzieci oraz osoby starsze. Pamiętaj też, że każdą dietę warto skonsultować z lekarzem specjalistą lub dietetykiem. Nie każda dieta jest dla Ciebie odpowiednia. Catering dietetyczny jest w tym przypadku rozwiązaniem idealnym – pyszne, różnorodne posiłki dostarczane pod Twoje drzwi, każdego dnia. Skontaktuj się z nami i zobacz, jak możemy Ci pomóc.

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.