Dieta ketogeniczna, często nazywana również po prostu dietą sportowców, nieustannie zyskuje kolejnych zwolenników. Nisko węglowodanowa, wysoko tłuszczowa pomaga…schudnąć! I to bez liczenia kalorii. Uważasz jednak, że to dieta tylko dla mięsożerców, a na samą myśl stają Ci przed oczami tłuste steki? Nic bardziej mylnego! Dieta keto to też świetne rozwiązanie dla wegetarian, choć wymaga nieco więcej kreatywności. Dlaczego keto dieta bije rekordy popularności i czy jest bezpieczna? Co jeść, a z czego zrezygnować? Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy to dieta właśnie dla Ciebie!

Co to jest dieta keto

Dieta ketogeniczna to po prostu powrót do korzeni. Chociaż trendy żywieniowe ulegają nieustannym zmianom, wiadomo, że to co proste i sprawdzone od lat, działa najlepiej. Do niedawna była stosowana głównie przez sportowców, czy kulturystów, coraz częściej decydują się jednak na nią Ci, którym zależy na spaleniu tkanki tłuszczowej i lepszym samopoczuciu. Poprzez ograniczenie węglowodanów do minimum i włączenie do diety zwiększonej ilości tłuszczów, organizm osiąga stan ketozy- czerpie energię z tłuszczów, nie z glukozy, która pochodzi z węglowodanów. Kiedy nasz organizm jako paliwa używa ciał ketonowych utrzymujemy dobrą formę przez cały dzień. Więcej dowiesz się w moim artykule.

Keto dieta bez mięsa

Zasady diety ketogenicznej mogą wydawać się na początku skomplikowane, przede wszystkim dlatego, że sama dieta jest bardzo rygorystyczna. Aby osiągnąć zamierzony efekt, należy bezwzględnie przestrzegać jej reguł. Efekty są tego warte, bo dieta może mieć bardzo korzystny wpływ na działanie naszego organizmu. Od czego zacząć?

  • Ogranicz spożycie węglowodanów
  • Zwiększ udział białka w diecie
  • Pamiętaj o owocach i warzywach

Chociaż dieta ta kojarzy się przede wszystkim z ogromnymi ilościami mięsa, jajek i serów, bez trudu można stworzyć z niej plan żywieniowy dla wegetarian. Jak? To proste! Natura to bogactwo produktów roślinnych bogatych w tłuszcze!

Keto dla wegetarian

Największą zaletą diety ketogenicznej jest fakt, że choć ilość dozwolonych produktów wydaje się ograniczona, jest ona wystarczająca aby modyfikować dietę dopasowując ją do swoich potrzeb. Możesz przeczytać o tym tutaj. Jeśli w keto diecie zrezygnujemy z mięsa i wszelkich produktów odzwierzęcych, wciąż zostanie nam długa lista produktów z których każdego dnia będziemy mogli stworzyć coś pysznego. Co jeść na diecie keto dla wegetarian?

  • Zdrowe tłuszcze: oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej z awokado, oliwa z oliwek
  • Masła: orzechowe, migdałowe, z orzechów laskowych, słonecznikowe
  • Orzechy i nasiona: orzechy włoskie, migdałowca, pistacje, nasiona chia, konopii i lnu, pestki dyni
  • Warzywa o niskiej zawartości skrobi: szpinak, jarmuż, brokuły, brukselka, cukinia, kalafior, papryka
  • Wegańskie białko: tofu, spirulina, drożdże, tempeh
  • Owoce: jagody, truskawki, maliny, cytryny, limonki, jeżyny
  • Zioła i przyprawy: bazylia, kurkuma, pieprz, tymianek, rozmaryn, oregano, sól, sok z cytryny

Korzyści keto diety

Stosowanie diety keto niesie ze sobą szereg zdrowotnych korzyści za które Twój organizm na pewno Ci podziękuje. Zauważysz wyraźny spadek tkanki tłuszczowej, a jeśli dokuczają Ci migreny, staną się one rzadsze i mniej uciążliwe. Dieta ketogeniczna chroni też przed chorobami i pozwala kontrolować poziom cukru we krwi.  Dzięki ketozie organizm staje się bardziej wydajny, przez co wszelka aktywność fizyczna okazuje się być łatwiejsza i bardziej przyjemna: aby zadbać o swoją sylwetkę pod okiem profesjonalnego trenera personalnego umów się na konsultację.

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.