Kiedy nasze dziecko przekroczy magiczną granicę 6 miesięcy (według zaleceń WHO do tego czasu dziecko powinno być karmione wyłącznie mlekiem!), zaczynamy zastanawiać się nad rozszerzaniem jego diety. Nie możemy doczekać się pierwszej marchewki, jabłuszka i biszkopta zaciśniętego w słodkiej piąstce. Sklepowe półki uginają się pod ciężarem produktów przeznaczonych specjalnie dla dzieci – gotowe przeciery w słoiczkach, miękkie ciastka i kolorowe soczki – niestety, często dosłodzone cukrem. Jak w takim razie zacząć rozszerzanie diety dziecka bezpiecznie i z głową? Oprócz standardowej metody, która polega na podawaniu dziecku łyżeczką pojedynczych produktów przetartych na gładką masę, można też zdecydować się na metodę, która podbija serca mam na całym świecie – BLW.

BLW [ang. Baby Led Weaning] to sposób na rozszerzanie diety z ukierunkowaniem na dziecko i jego potrzeby. Na czym polega BLW? Kiedy zacząć i dlaczego to dobry wybór? Przeczytaj tych siedem faktów na temat rozszerzania diety metodą BLW i sama zdecyduj, co będzie najlepsze dla Ciebie i Twojego dziecka!

Gotowość dziecka

To czynnik, który powinnaś rozważyć jako pierwszy, bo to on ma największy wpływ na to, jak potoczy się wasza przygoda z rozszerzaniem diety. Według zaleceń WHO rozszerzanie diety dziecka powinno nastąpić nie wcześniej niż po 6 miesiącu życia – więcej możesz przeczytać o tym tutaj. Powinnaś jednak szukać również innych sygnałów świadczących o tym, że Twoje dziecko jest gotowe na poznanie nowych smaków:

  • Dziecko siedzi samodzielnie lub stabilnie utrzymuje się w foteliku/ posadzone na kolanach
  • Dziecko interesuje się jedzeniem (samo wyciąganie rączek w stronę jedzenia nie jest jeszcze oznaką zainteresowania 😉)
  • Potrafi trafić rączką do buzi

PS. Zęby nie mają tu nic do rzeczy – nie ważne, ile ząbków ma Twój maluch, jeśli daje Ci znać, że jest gotowy spróbować czegoś nowego – pozwól mu!

Bezpieczeństwo

Metoda BLW opiera się na tym, że dziecko samodzielnie poznaje smaki i konsystencję produktów, ale obecność rodzica w czasie posiłku jest niezastąpiona. Głównie ze względów bezpieczeństwa. Zakrztuszenia i zadławienia mogą zdarzyć się zarówno przy BLW, jak i tradycyjnym rozszerzaniu diety. Dla wielu będzie pewnie zaskoczeniem, że przy BLW zdarza się to zdecydowanie rzadziej!. Dlatego tak ważne jest, żeby wiedzieć jak wtedy zareagować. Zanim zdecydujesz się na rozszerzanie diety dziecka, warto przypomnieć sobie zasady pierwszej pomocy u niemowląt i małych dzieci. Będziesz czuła się pewniej, a sam proces nauki jedzenia będzie dla Was wszystkich mniej stresujący. O tym, jakie akcesoria najlepiej sprawdzą się przy BLW możesz przeczytać u alaantkoweblw.

Mleko

Pomimo tego, że dziecko wykazuje oznaki gotowości do wprowadzenia stałych pokarmów, przez kilka najbliższych miesięcy to mleko wciąż będzie jego głównym posiłkiem. Zanim posadzisz więc dziecko do jedzenia, najpierw pozwól mu wypić kubek mleka modyfikowanego lub podaj mu pierś, a dopiero po około pół godziny zaproponuj stały pokarm. Dziecko siadając do posiłku powinno być już lekko najedzone i wyspane – wybieraj czas w ciągu dnia, kiedy jest aktywne i nie zmęczone.

PS jeśli karmisz piersią, może zainteresować Cię mój artykuł!

Słupki i paski

Jedzenie, które podajesz dziecku, powinno być dopasowane do jego małych rączek. Wiele dzieci dopiero przy posiłku nauczy się chwytu pęsetkowego, dlatego zwróć uwagę, żeby kawałki jedzenia były na tyle duże, by dziecko bez problemu mogło je podnieść i bezpiecznie wsadzić do buzi. Najlepiej sprawdza się krojenie w kilkucentymetrowe paski i słupki, szczególnie warzyw, owoców i mięsa. Dzięki temu dziecko bez trudu wybiera to, na co ma ochotę, bawi się smakiem, wyczuwa też fakturę i kształt jedzenia.

Zabawa

Pierwsze miesiąca rozszerzania diety to czas, kiedy dziecko dopiero poznaje, czym właściwie jest jedzenie i bardziej niż o sam posiłek. Chodzi o doznania sensoryczne, dlatego pozwól dziecku na zabawę jedzeniem. Niech zgniata, rzuca, przekłada i rozmazuje. Tylko tak nauczy się, co może zrobić z tym, co trafiło na jego talerz.

Czas

Nauka jedzenia to proces. Czasami przychodzi łatwo, czasami ciągnie się tygodniami, a nawet miesiącami, ale zaufaj mi – zawsze kończy się tak samo – sukcesem! Jeśli Twoje dziecko usilnie próbuje zrzucić na podłogę wszystko to, co położysz na jego talerzu, pozwól mu. Bałagan kiedyś się skończy, a jedzenie zacznie trafiać do buzi i brzuszka! Pozwól dziecku uczyć się we własnym tempie, nie poganiaj go, nie wkładaj mu jedzenia do buzi, nie namawiaj do próbowania. I oddychaj, zobaczysz, wszystko będzie dobrze! Jeśli poczujesz, że sytuacja zaczyna Cię przerastać, możesz też spróbować świadomego oddychania, które pomoże Ci poradzić sobie z trudnymi emocjami.

O autorze

Kami

dietetyk i szef kuchni zdobywczyni prestiżowego tytułu Szef Kuchni Roku zadba o to, aby zdrowe odżywianie nigdy nie kojarzyło Ci się z dietą. Zbilansuje Twoje posiłki, zadba o kubki smakowe i sprawi, że zakochasz się w zdrowym jedzeniu. Jest freakiem ekologicznym, uwielbia piękne jedzenie i poświęca dużo czasu na dopracowanie wyglądu każdego dania, na bieżąco sprawdza nowinki dietetyczne i trendy kulinarne. Z sukcesem odchudza popularne klasyki każdej kuchni, chcąc zmieniać nawyki żywieniowe, a nie sprzedając diety. Wkłada w gotowanie całe serce, co czuć w każdym posiłku, jaki wychodzi z jej kuchni.