Skip to main content

Jesteś tym, co jesz. W tym prostym zdaniu zawiera się cała prawda na temat tego, jak funkcjonuje nasz organizm. To co jemy, ma bezpośredni wpływ na nasze zdrowie i to, jak się czujemy. Według najnowszych badań wpływa również na naszą…płodność. Szacuje się, że zmiana nawyków żywieniowych może zwiększyć szansę zajścia w ciążę aż o 80%! W czasie, kiedy niepłodność staje się chorobą cywilizacyjną, ta liczba robi wrażenie. Jak wygląda dieta płodności? W tym artykule opowiem Ci, co jeść, a czego unikać, aby bezpiecznie i bezproblemowo zajść w ciążę.

Dieta i płodność

O tym, że sposób w jaki się odżywiamy ma wpływ, na niemalże wszystkie, procesy zachodzące w naszym organizmie, nie trzeba nikogo przekonywać. Tak po prostu jest. Dieta pozytywnie wpływająca na płodność, to przede wszystkim stosowanie zasad racjonalnego odżywiania. Ważne aby jeść zdrowo, regularnie i różnorodnie. Zdrowy organizm to przecież organizm, który jest w stanie utrzymać ciążę i zapewnić dziecku niezbędne składniki odżywcze. Nadwaga, niedowaga i stres, prowadzą do wielu zaburzeń hormonalnych, które utrudniają zajście w ciążę – tutaj przeczytasz między innymi o związku pomiędzy niepłodnością i PCOS. Większość z tych problemów może jednak być kontrolowana poprzez odpowiednio dobraną dietę, dlatego właśnie ma ona tak ogromne znaczenie.

Co jeść aby poprawić płodność?

Kluczem do sukcesu jest prawidłowo zbilansowana dieta. Powinna ona opierać się na produktach świeżych i nieprzetworzonych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego. W takim razie, co jeść aby poprawić płodność?

  • Zielone warzywa
  • Kasze i makarony pełnoziarniste
  • Ciemne pieczywo
  • Orzechy
  • Ryby
  • Białko roślinne – soczewica, ciecierzyca, fasola, groch
  • Jajka
  • Drób
  • Nabiał

Jednak zmiana nawyków żywieniowych, nawet przy świetnej motywacji, nie jest wcale taka prosta. Nie łatwo przecież, ot tak, zmienić to co do tej pory było dla nas codziennością. Podejścia do odżywiania, tak jak wszystkiego innego, trzeba się nauczyć. o tym jak to zrobić, dowiesz się z mojego wpisu, który nie przestaje być aktualny.

Witaminy na płodność

Jakie składniki są niezbędne w diecie płodności?  Przede wszystkim takie, które pozytywnie wpływają na jakość komórek jajowych, stabilizują poziom glukozy we krwi i regulują funkcjonowanie gospodarki hormonalnej. W ten sposób nie tylko zwiększymy szansę na zajście w ciążę, ale i poprawimy swoje samopoczucie.

  • Witaminy z grupy B6, B12 i kwas foliowy
    – wpływają na płodność i regulują cykl menstruacyjny
  • Żelazo – odpowiada m.in. za prawidłowe funkcjonowanie jajników i rozwój zarodka
  • Jod – niedobory jodu mogą prowadzić do problemów z tarczycą oraz bezowulacyjnych cyklów menstruacyjnych
  • Witamina D – zwiększa szansę na zagnieżdżenie się zarodka w macicy
  • Witamina C i E– to naturalne antyoksydanty wpływające na czas zajścia w ciążę, pomagają budować endometrium
  • Błonnik– według badań jego regularne spożycie zmniejsza ryzyko niepłodności

Jakie produkty negatywnie wpływają na płodność?

Przede wszystkim takie, które źle wpływają na nasze zdrowie. Starając się o dziecko należy więc zrezygnować z wszelkich używek, wysoko przetworzonej żywności, nadmiaru cukru, gazowanych napojów i słonych przekąsek. Tłuszcze trans, które znajdują się w ciastkach, słodyczach, czy gotowych daniach, wyraźnie zwiększają ryzyko niepłodności. Walka z pokusą nie jest prosta, ale efekt na pewno się opłaci! Jak się nie złamać, kiedy zakazany owoc tak bardzo kusi? Dowiesz się tutaj.

Leave a Reply